ما اغلب در مورد اینکه چگونه اهداف مدیریت دانش یک کسب و کار باید شامل بهبود عملکرد شرکت باشد صحبت می کنیم. ولی این دقیقا چه معنایی می دهد؟
سازمان ها اغلب به اشتباه عملکرد شرکت را با بهره وری کارکنان یکی می دانند. این یک تصور اشتباه قابل درک است، زیرا “عملکرد” به معنای دستیابی به نتایج فردی است. با این حال، تمرکز محدود بر خروجی فردی به جای موفقیت کلی، عوامل گسترده و وابستگیهای متقابلی را که به شرکت در دستیابی به اهداف و مقاصد کمک میکنند نادیده میگیرد.
سازمان هایی که تمایز بین عملکرد و بهره وری را درک می کنند، به بهترین وجه برای بهبود مدیریت دانش و رشد و موفقیت پایدار مجهز هستند.
به عبارت ساده تر، عملکرد شرکت یک ارزیابی کل نگر از عملکرد کلی یک سازمان است. یک نمای کلی از میزان موفقیت یک شرکت به اهداف از پیش تعریف شده، معمولاً شامل موارد زیر است :
چه در مورد مدیریت دانش کارکنان صحبت کنید و چه مدیریت دانش شرکتی، اجرای استراتژی های موثر در این زمینه ها برای افزایش عملکرد شرکت بسیار مهم است.
علیرغم گامهای عظیمی که سازمانها به سمت پذیرش همکاری و اشتراک دانش برداشتهاند، بسیاری هنوز بر ساختار سلسله مراتبی تکیه میکنند که مانع مدیریت مؤثر دانش، مانع از جریان اطلاعات و محدود کردن پتانسیل نوآوری و رشد میشود.
اگر واقعاً میخواهید عملکرد شرکت خود را بهینه کنید، بسیار مهم است که به طور فعال این تمایلات سلسله مراتبی را به چالش بکشید و شکل دهید و فرهنگ فراگیرتری ایجاد کنید که به اشتراک گذاری دانش و تصمیمگیری غیرمتمرکز را تشویق میکند.
کارشناسان مدتهاست که میدانند مدیریت دانش یک شاخص مهم برای بهبود عملکرد شرکت است. سازمان هایی که از فناوری های مدیریت دانش استفاده می کنند شاهد افزایش قابل توجهی در فروش، رضایت کارکنان و مشتریان و کیفیت محصول و خدمات هستند.
در حالی که یک سیستم مدیریت دانش به تنهایی برای بهبود عملکرد شرکت کافی نیست، اما منبعی قدرتمند برای قادر ساختن سازمان ها به حل مشکلات و ایجاد ارزش از طریق بهبود عملکرد است. اما چگونه ؟
ماتریس مدیریت دانش ابزاری ساده برای سازماندهی دانش در یک سازمان است. از شناسایی انواع مختلف دانش تا تعیین استراتژی های مدیریت دانش مناسب، به تصمیم گیری در مورد چگونگی جذب، ذخیره، اشتراک گذاری و انتشار موثر دانش کمک می کند.
مراحل ایجاد یک ماتریس یا چارچوب مدیریت دانش برای بهبود عملکرد شرکت عبارتند از:
حوزه های دانشی که برای عملکرد شرکت شما حیاتی هستند، از جمله تخصص فنی، بهترین شیوه ها، روندهای صنعت، فرآیندهای داخلی و بینش مشتری را تعیین کنید. همچنین میخواهید کارشناسان سازمان خود را شناسایی کنید و نظرسنجیها یا مصاحبههای دورهای انجام دهید تا در جریان روندها و بینشهای صنعت باشید.
ارزیابی دانش سازمانی موجود خود را برای شناسایی زمینههای تخصص، شکافهای دانش، و خطرات احتمالی مرتبط با اطلاعات محو شده یا از دست دادن دانش به دلیل کارکنانی که پستهای خود یا شرکت را ترک میکنند، انجام دهید.
اهداف ماتریس مدیریت دانش را مشخص کنید. به عنوان مثال، ممکن است هدف شما بهبود اشتراک دانش، همکاری، تصمیم گیری، نوآوری یا تجربه مشتری باشد.
استراتژی هایی را برای جذب، سازماندهی و به اشتراک گذاری مؤثر دانش ایجاد کنید. این میتواند شامل ایجاد مخازن دانش، اجرای برنامههای آموزشی ، سرمایهگذاری در ابزارهای همکاری یا بهرهبرداری از راهحلهای فناوری مانند سیستمهای مدیریت دانش باشد.
اکنون شما آماده ایجاد یک ماتریس مدیریت دانش هستید که حوزه های دانش کلیدی را با استراتژی های مدیریت دانش مناسب همسو می کند. عواملی مانند ارتباط، تضمین کیفیت و محرمانه بودن دانش مدیریت شده را در نظر بگیرید. سپس مسئولیت ها را تعیین کنید، منابع را تخصیص دهید و جدول زمانی را برای اجرا تعیین کنید.
اجرای ماتریس مدیریت دانش و نظارت مستمر بر اثربخشی آن. بررسیها و بهروزرسانیهای دورهای ماتریس باید بر اساس بازخورد، درسهای آموخته شده و نیازهای سازمانی در حال تکامل انجام شود.
فرهنگی را پرورش دهید که به همکاری و تسهیم دانش ارزش و ترویج می دهد. این کار کارکنان را تشویق می کند تا تخصص خود را به اشتراک بگذارند و بستری برای ارتباطات آزاد و تبادل آزاد ایده ها فراهم می کند.
تنها راه برای دانستن اینکه آیا ماتریس مدیریت دانش تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکت دارد یا خیر، اندازهگیری معیارهای مرتبط مانند بهرهوری، کارایی تصمیمگیری، نوآوری، مشارکت کارکنان و رضایت مشتری است. بینش های به دست آمده باید برای شناسایی زمینه های بهبود و اصلاح استراتژی های مدیریت دانش شرکت شما استفاده شود.
مدیریت دانش موفق نیاز به حمایت رهبری، خرید کارکنان و تعهد مداوم در سراسر سازمان دارد. با به دست آوردن و استفاده مداوم از دانش، می توانید عملکرد شرکت را افزایش دهید، نوآوری را هدایت کنید و به مزیت های رقابتی دست یابید.
منبع انگلیسی : kmslh.com